Freetrack

Система моніторингу

Контроль витрат пального

Одним із базових сервісів, що їх надає FreeTrack (і мабуть найпопулярнішим серед наших клієнтів) є послуга з контролю за витратами пального.

Нецільові витрати або ж перевитрати пального, без сумніву, є серйозною проблемою усіх сфер бізнесу дотичних до управління автопарками - компанії, що займаються вантажними та пасажирськими перевезеннями, роздрібні мережі, будівельні компанії, сільськогосподарські підприємства, логістичні фірми, муніципальні підприємства та багато інших. Для таких організацій витрати на паливно-мастильні матеріали є базовим пунктом у формуванні рентабельності, позаяк складають близько 50% видатків на утримання парку транспортних засобів чи спец-техніки.

До появ новітніх високотехнологічних підходів до розв'язання даної проблеми, левова частка транспортних компанії намагалась контролювати видатки на пальне за допомогою двох основних схем:

- створюючи власні заправних станцій

- укладаючи угод про партнерство з мережами АЗС, в яких передбачався розрахунок картками, чеками чи талонами.

До того ж керівництву потрібно було укладати громіздкі таблиці норм споживання кожним типом і моделлю транспортного засобу. Проте в результаті отримувалась дуже приблизну інформацію. В той самий час, багатьом “підприємливим” водіям лишалось багато можливостей підзаробити:

  • несанкціоновані “зливи” палива
  • зміна маршруту у власних цілях
  • продаж “наліво” паливних талонів

Тому з певністю можна сказати, що такі методи мають доволі сумнівну ефективність.

Однак сьогодні, системи GPS-моніторингу дають в руки керівникам та менеджменту вищезазначених сфер бізнесу кардинально відмінні інструменти, які в режимі реального часу здатні фіксувати де, скільки й коли було залито палива в бак, чи були відливи, конкретні обсяги споживання даного транспортного засобу за конкретний проміжок часу, при даній швидкості та даному навантажені.

Для таких задач провідними виробниками було розроблено різні системи контролю витрат пального (ДРП), які встановлюються на паливні баки, паливний трубопровід чи під'єднуються до бортового комп'ютера транспортного засобу. Кожен тип має свої переваги та свої недоліки, які варто коротко розглянути.

  • Проточна система контролю палива (ДПП).
  • Проточні датчики встановлюються в розрив паливної системи і вимірюють пальне спожите двигуном, а на не його об'єм в баку.Зазвичай такі витратоміри використовується на безупинно діючих механізмах (дизель-генераторах, суднових двигунах і т.п.) або на будівельній та сільськогосподарській техніці.

    Переваги проточних вимірювальних пристроїв:

    - Точність показань (ймовірна похибка вимірювання складає не більше 1%);

    - Контроль споживання палива, а не його кількості в баку;

    - Можливість його використання локально без контролю даних он-лайн.;

    - Не потребує тарування.

    Недоліки проточних датчиків:

    - Вплив на роботу витратоміра якості пального;

    - Необхідність частого технічного обслуговування;

    - Встановлення та регулярна заміна додаткових фільтрів;

    - Складний процес встановлення (некоректний монтаж може вплинути на роботу агрегату);

    - Лічильник не дає жодної інформації про заправки / зливи та залишки дизпалива в баках.

    • Ємнісна (або рівневі) системи контролю палива (ДРП)
    • Ємнісні датчики встановлюються на паливний бак (шляхом просвердлювання отвору та занурення в дизпаливо вимірювальної трубки). Вони фіксують місце, час і обсяг заправок або зливів, можна розраховувати витрата палива за період. Дані з ДРП зчитуються окремо встановленим пристроєм GPS моніторингу і таким чином доступні в режимі онлайн, в будь-який час та в будь-якому місці. Може працювати на будь-якому типі транспортного засобу або техніки.

      Переваги ємнісних приладів:

      - Проста установка, без втручання в роботу паливної системи;

      - Найпоширеніша система відслідковування витрати палива;

      - Відображає об'єм реальних заправок / зливів / споживання;

      - Дані отримуються режимі реального часу, унеможливлює вплив на показники обладнання неуповноважених осіб;

      - Практично унеможливлює зливи палива об'ємом більше ніж 2-5 л.

      Недоліки ємнісної системи:

      - Порівняно виска вартість обладнання;

      - Порівняно виска вартість та тривалий процес встановлення і тарування (3 год.);

      - Щомісячна абонентська плата за обслуговування системи (передача та зберігання даних);

      - Коливання палива в баку (особливо це стосується сільсько-господарської та будівельної техніки) не рідко сприймається системою як спроби зливу;

      - Потребує тарування при зміні ґатунку пального або серйозних змінах метеорологічних умов.

      • Ультразвукова система контролю рівня палива
      • Принцип роботи базується на ультразвуковому сигналі – антена приладу надсилає сигнал, який відбивається від граничного рівня палива в баку. Можливий монтаж такого приладу, як всередині паливного резервуару (вгорі або на дні), так і на зовні (під баком або газовим балоном). Найчастіше застосовується на газових балонах або цистернах при перевезення високотоксичних чи вибухонебезпечних речовин.

        Переваги ультразвукових датчиків:

        - Простота монтажу;

        - Незмінно висока точність вимірювання;

        - Можливість вплинути на данні такого приладу близькі до 0.

        Недоліки ультразвукової системи:

        - Висока вартість обладнання;

        - Необхідність утримування датчика в чистоті (що приводить до необхідності систематичної чистки приладу).

        • CAN система контролю палива
        • Така система можлива для всіх сучасних транспортних засобів, де наявна CAN-шина (Controller Area Network) - система цифрового зв'язку і управління пристроями автомобіля, що дозволяє збирати дані від всіх пристроїв, обмінюватися інформацією між ними, управляти ними. Спеціальний зчитувач під'єднується до CAN-шини й в реальному часі з бортового комп'ютера авто знімає дані про витрати і рівень палива.

          Переваги CAN-зчитувачів:

          - Відносна простота монтажу;

          - Крім даних про рівень і витрату палива можна отримати додаткові дані (оберти двигуна, навантаження на двигун, робота педалі гальма, температура в салоні, температура охолоджувальної рідини, тощо).

          Недоліки CAN-системи:

          - Не всі автовиробники дають інформацію про паливо у відкритий доступ по CAN;

          - У випадку нового автомобіля покази досить точні, але з часом можуть суттєво відрізнятись від фактичних;

          - Перепрограмування бортового комп'ютера може впливати на покази.

        FreeTrack успішно працює з обладнанням для вимірювання рівня пального від провідних європейських та вітчизняних виробників. На нашу думку, в реалії України, на сьогодні, ідеальним є поєднання варіантів 2 та 4 - встановлення обладнання моніторингу (BI 920) в поєднанні з ДРП (IGLA / RCS) та CAN-зчитувач. Найпоширенішим серед наших клієнтів є варіант 2 (встановлення обладнання моніторингу (BI 820) в поєднанні з ДРП (IGLA/RCS). Монтаж проводиться безпосередньо нашим технічним персоналом на високому професійному рівні та в найкоротші терміни.

        На завершення зазначимо, що за нашими узагальненими спостереженнями застосування системи GPS-моніторингу FreeTrack приводить до зниження видатків на паливно-мастильні матеріали на 30%. А кошти вкладені у впровадження цієї системи контролю окупаються протягом 1-4 місяців.