Все про витрати пального для автомобілів та спецтехніки

Витрати пального – тема дуже актуальна, особливо в умовах сьогодення, коли всі енергоносії стрімко дорожчають. У нашій статті ми розповімо, як вирахувати розхід палива, щоб без помилок вести господарську діяльність. Знання нормативів допомагає економити. Норми витрат пального для автомобілів різних типів були розроблені та зведені в один спільний документ – наказ 43 міністерства транспорту України (http://uazakon.com/big/text693/pg1.htm) ще в 1998 році. Норми витрати палива зазвичай розраховуються за допомогою спеціальних таблиць і додатків, якими користуються всі без виключення підприємства. Зазначимо, що згодом, у 2012 році, Міністерством інфраструктури в норми були внесені зміни, регламентовані вже Наказом № 36 (з повним документом можна ознайомитись тут: https://www.zakon-i-normativ.info/index.php/component/lica/?href=0&view=text&base=1&id=654028&menu=23223). Це дало змогу осучаснити норми витрат палива і мастильних матеріалів, зробити їх більш гнучкими та прийнятними. Стаття містить інформацію, узгоджену з вище зазначеними змінами. Норми витрат пального призначені для допомоги власникам транспортних засобів – керівництву підприємств планувати витрати коштів та вирішити, як зменшити розхід бензину та інших паливо-мастильних матеріалів. Нормативи дозволяють правильно, чітко вести звітність. Зразок наказу про норми витрат палива можна подивитися тут: http://www.buh-galter.info/2016-zrazok-nakazu-pro-zatverdzhennya-norm-vitrat-paliva.html. норми витрат пального

Як визначають витрати палива автомобілів?

Нормуються витрати пального для автомобілів з урахуванням допустимої кількості використання палива, умов експлуатації машин. Для цього використовують лінійні норми, притаманні тому чи іншому автомобілю, згідно з його модифікацією (моделлю). Діє система нормативів, коефіцієнтів коригування, аби правильно розрахувати ступінь виконаної транспортом роботи. При цьому беруться до уваги погодні (кліматичні) умови, дорожні особливості функціонування автомобілів. Разом з тим, коли визначений нормований розхід палива, кількість використаних мастильних матеріалів розраховується відповідно принципу пропорційності між реальними витратами палива та нормативами. Варто порахувати кілометраж, застосувши калькулятор палива. Калькулятор пального – дуже дієвий інструмент, покликаний допомагати справитися з таким важким, на перший погляд, підрахунком. Підбиття можливої витрати за допомогою такого інструменту дає показник витрати палива на 100 км пробігу. Отже, витрати пального – це система підрахунків при обліку ПММ за такими критеріями:
  • модифікація транспорту, його технічні особливості;
  • кліматичні (погодні) умови функціонування;
  • особливості дорожнього покриття.

Наказ 43. Ключові моменти, про які треба знати

Норми витрат палива у наказі 43 – звід основних принципів підрахунку. До прикладу, в четвертому розділі містяться формули для розрахунку норми витрат палива для різноманітних транспортних засобів – від легкових автомобілів до великогабаритних автобусів, автомобілів з причепами, самоскидів, спецтранспорту. Формули існують для автопоїздів, фургонів, машин вантажопасажирського призначення, тягачів сідельного типу, що є складовими автопоїзда. Нормативні витрати пального визначають, співставивши лінійні витрати палива на 100 км пробігу. Потім уже відбувається корекція показника, визначається розхід палива на 100 км. Тут враховується виконана транспортом робота чи додаткове навантаження з використанням іншого устаткування. Після цього цифра видозмінюється (підвищується або знижується) згідно умов, у яких відбувалося функціонування машини: якості дорожнього покриття, погодних умов, чинників, які могли вплинути на експлуатацію. Для зміни остаточної цифри згідно вищеописаних факторів подаються спеціальні коефіцієнти.

Додатки в Наказі №43

Додатки А і Б містять таблиці, суттєво доповнені. Згідно них визначена лінійна норма витрати палива для кожної конкретної моделі (чи модифікації) транспорту. В таблицях враховані транспортні засоби, які з’явилися пізніше 1998 року і яких не було в першочерговій редакції Наказу 43. Це розширює можливості визначення потрібного показника для кожного з них. Базова норма щодо розходу паливних матеріалів дається майже для всіх видів машин на пробіг кожної з них. Дані про автомобілі розміщені в порядку алфавітної градації. До прикладу, тут легко можна знайти норми на великогабаритний транспорт і на акуратні, невеличкі моделі легкового типу. Після набрання чинності наказом № 36 діапазон згаданих в таблицях транспортних засобів суттєво збільшився.

важливі Зміни, які були внесені

Крім переліку машин, зміни торкнулися норм використання палива тими моделями, які були в початковому документі, згідно більш сучасним реаліям. Зокрема, були змінені окремі пункти у частині визначень, що більш відповідають сучасним:
  1. Пункт 1.3. Нова редакція передбачає норми регламентації роботи бортових, вантажопасажирських автомобілів, фургонів. Тут же – норми для сідельних тягачів у складі автопоїзду. Зазначено: показник вираховується для машин, які виконують роботу, що обліковується в тонно-кілометрах.
  2. Пункт 1.4. В оновленому документі зазначено про визначеність норм на одну тонну маси автопоїздів зі спорядженням, причепів або напівпричепів.
  3. Пункт 1.5. Зміни стосуються норм на здійснення маневрування, розвантаження самоскиду, автопоїзда.
  4. Пункт 1.8. Нормування роботи автономних нагрівачів.
Торкнулися зміни, серед іншого, самих коефіцієнтів. Незмінним залишився рекомендаційний підхід до розрахунків згідно коефіцієнтів. Знання визначених норм суттєво допоможе у веденні господарства людям – шукачам способів, як зменшити розхід палива.

Норми витрат палива в сільському господарстві

Сільськогосподарська техніка – широке коло засобів технічного характеру, за допомогою яких забезпечується продуктивність праці людини на землі. З використанням техніки відбувається механізація та автоматизація численних процесів. Серед таких засобів:
  • трактори;
  • комбайни;
  • сівалки;
  • вантажні пристрої.
Є великий перелік технічних засобів, без яких аграрії не обходяться. Сьогодні немає жодного нормативно-правового акту, призначеного регламентувати норми витрат палива для тракторів чи іншої сільгосптехніки. Сільгосппідприємства користуються окремо розробленими рекомендаціями для вираховування та встановлення норми витрат палива на сільськогосподарську техніку. витрати пального для спецтехніки Допомагають у підрахунках аграріям існуючі норми розходу палива, визначені в технічній документації на механізми, використовувані для роботи. Дієвими помічниками у розрахунку, який визначає норми витрат палива для тракторів МТЗ та інших засобів, стали «Норми витрат паливно-мастильних матеріалів на роботу дорожньо-будівельних та спеціальних машин» (http://www.uazakon.com/documents/date_71/pg_iywexj/index.htm) і ДБН В.2.8-12-2000 «Типові норми витрат пального і змащувальних матеріалів для експлуатації техніки в будівництві» (http://dbn.co.ua/load/normativy/dbn/1-1-0-214). Норми витрат палива тракторів та інших засобів для сівби, обробки, збирання урожаю аграрії можуть розробляти самі – закон України цього не забороняє. Крім того, існує ряд методичних положень щодо норм продуктивності сільгосптехніки та витрат палива, які були розроблені Українським науково-дослідним інститутом продуктивності АПК. Серед цих рекомендацій можна знайти норми на обробку ґрунту, сівбу, посадку, догляд за рослинами, збирання сільгосппродукції, внесення добрив, обробку від шкідників. Норми витрати ПММ визначаються в розпорядчих документах кожного агропідприємства і не мають єдиного сталого зразка. Отже, норми витрат палива для тракторів встановлюються керівництвом сільгосппідприємства, згідно запропонованих йому внутрішніх розрахунків.

Норми списання пального

Норми списання палива – звід правил для звітності підприємства, також регламентований Наказом 43. Паливно-мастильні здебільшого списують, користуючись даними подорожніх листів. Списання палива на підприємстві залежить від таких цифрових значень:
  • кількість палива, наявна в баку або балонах станом на початок робочої зміни чи при виїзді в рейс, яку показують вимірювальні прилади;
  • об’єм заправлених паливно-мастильних впродовж рейсу чи зміни;
  • залишковий об’єм палива в кінці зміни чи рейсу.
У тому разі, коли фактичні витрати пального значно перевищують норматив, до звіту долучають вартість витраченого пального, керуючись нормами Наказу № 43. Додаткове витрачання палива вимагає включення до звітів:
  • акту про проходження техогляду транспортним засобом;
  • інформації про приєднання окремих деталей чи двигунів;
  • звітів про використані запчастини;
  • звітів про застосовані матеріали різного порядку;
  • звіту про використання, власне, палива.
При списанні й відбитті кількості паливно-мастильних матеріалів в бухгалтерському обліку, цифра фактичної вартості описуваного пального співвідноситься з нормою витрати. Якщо показник використаного палива суттєво вищий, ніж норма, – це сигнал для з’ясування обставин, що призвели до перевитрати. Можливо, було допущене нецільове використання транспортного засобу (чи й самого палива), що є зловживанням. В такому разі керівництво має всі підстави на компенсацію витрат покладених на ту чи іншу особу, залучену в процесі роботи. Списання палива на підприємстві відбувається в тому випадку, коли виданий відповідний документ – наказ про списання палива на підприємстві. Зразок можна подивитися тут: https://zkg.ua/nakaz-pro-spysannya-norm-palyva-zrazok-01-03-2012/. Без списання неможливе ведення загальної звітності підприємства, адже у фінансовому обліку буде великий касовий розрив.

Економія палива на підприємствах

Знаючи норми, визначені наказом № 43, неважко зрозуміти, як зменшити розхід дизеля чи іншого паливно-мастильного матеріалу. Економія палива стає дедалі важливішою в умовах тотального здорожчання всіх без виключення енергетичних ресурсів. До додаткових витрат палива можуть призвести такі чинники:
  • намагання рухатися швидко при відчинених вікнах автомобіля;
  • перенавантаження вантажних автомобілів (цього варто уникати взагалі);
  • неодноразове різке прискорення руху транспортного засобу, або гальмування;
  • порушення аеродинаміки;
  • додаткові пристрої, які не мають стосунку до призначення автомобіля (магнітоли, кондиціонери);
  • технічні засоби без відповідності до можливостей трансмісії двигуна;
  • забруднення фільтрів.
Для того, щоб економно споживати паливо, водій має ретельно стежити за технічним станом автомобіля. На підприємствах, де машин різного типу – десятки, внаслідок вчасно проведеного очищення фільтрів чи ремонту можна зекономити великі суми коштів. Сподіваємося, що наш матеріал допоміг читачеві розібратися у питанні норми витрат пального, процесі його списання тощо. Знаючи основні принципи нормування витрат, можна їх суттєво скоротити, що позитивно відіб’ється на всій господарській діяльності як підприємств, так і приватних власників автомобілів чи одноосібників. Крім того, правильне ведення звітності в області списання пального допоможе підприємцям і аграріям планувати не лише витрати на паливо, але й подальші закупки техніки та оплату праці. Знаючи, які суми йдуть на пальне та утримання господарства, можна легко вирахувати можливості, цілком здатні стати реальністю уже в найближчому майбутньому. Адже правильна звітність – це контроль за всіма аспектами діяльності.